I uppdraget fick vi uppgiften att skapa förutsättningar för en ny samverkansmodell (styrmodell) och arbeta fram en struktur för en framtida organisation som skapar bättre förutsättningar för ett ökat kundfokus.
I uppdraget fick vi uppgiften att skapa förutsättningar för en ny samverkansmodell (styrmodell) och arbeta fram en struktur för en framtida organisation som skapar bättre förutsättningar för ett ökat kundfokus.
Engagemang
Involvering
Visionärt
Det identifierades ett behov av att synkronisera och leda utvecklingen av de kommungemensamma frågorna över förvaltningsgränserna. Samverkansmodellen innebar en kursändring – Att gå från stuprörsstyrning till EN kommun.
Som en konsekvens av detta förändrades uppdraget för Kommunledningskontoret och Serviceförvaltningen. Det centralt placerade verksamhetsnära stödet i form av HR, Ekonomi och Kommunikation fick nu en plats ute i verksamheterna och kvar behöll man centralt processägarskapet och vissa nödvändiga funktioner.
Som en del i uppdragets metodik användes teori och modell kring samverkanskapacitet.
Resultatet blev en organisation som arbetar tillsammans för invånarnas bästa som EN kommun samt är rustad att möta framtidens utmaningar.
Effekten är ökad förmåga att hantera kommungemensamma utmaningar och att fler uppdrag löses tillsammans oavsett organisation. Dessutom en ökad öppenhet och helhetssyn över organisatoriska gränser och tydligare ansvar i kommungemensamma frågor.
Skapade en gemensam målbild
Samsyn i de effekter som det önskade läget borde ge
Inga dolda agendor
Hög involvering för förankring och möjliggöra en förflyttning